BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Lietuvoje bus taikoma supaprastinta tiesioginių išmokų teikimo bei administravimo schema

Data

2003 12 03

Įvertinimas
0
Vyriausybė nutarimu ,,Dėl tiesioginių išmokų žemės ūkio veiklos subjektams teikimo 2004 metais” nustatė, kad tiesioginės išmokos žemdirbiams bus teikiamos iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo bei valstybės biudžeto ir atitiks 55 proc. Europos Sąjungos tiesioginių išmokų dydžio. Taip pat nutarta, kad Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo lėšos, atitinkančios 25 proc. Europos Sąjungos tiesioginių išmokų rėmimo lygį, bus skirstomos ir administruojamos taikant vienkartinės išmokos už žemės ūkio naudmenų plotą (supaprastinta tiesioginių išmokų teikimo bei administravimo schema) schemą.
Vienkartinės išmokos už plotus schemos esmė – žemės ūkio produkcijos gamintojui tiesioginės išmokos bus mokamos už remtiną žemės ūkio naudmenų plotą (Lt/ha).
Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto skaičiavimais, Lietuvai palankesnė vienkartinės išmokos už plotus schema, nes taip bus įsisavinta daugiau tiesioginei paramai skirtų lėšų. Jeigu būtų pasirinkta standartinė tiesioginių išmokų schema, liktų nepanaudota apie ketvirtadalis tiesioginei paramai skirtų lėšų dėl nepakankamo žemės ūkio produktų gamybos lygio.
Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto duomenimis, jeigu būtų pasirinkta standartinė tiesioginių išmokų schema, lėšos galėtų būti nepanaudotos dėl nepakankamo gamybos lygio, bei pareiškėjų aktyvumo, nes ES kelia didelius reikalavimus įsisavinant lėšas pagal standartinę paramos schemą, o nemaža dalis smulkiųjų žemdirbių negalėtų jų įvykdyti.
Įgyvendinant Europos Sąjungos bendrosios žemės ūkio politikos reformą, iš esmės keisis tiesioginės paramos teikimo forma, pereinant prie palaipsnio jos atsiejimo nuo gamybos, o paramos lygis konkrečiam ūkiui bus apskaičiuojamas pagal referenciniu laikotarpiu ūkiui suteiktos paramos vidurkį. Todėl tikėtina, kad naujoms šalims narėms 2004-2006 m. suteiktos tiesioginės paramos dydis gali būti imamas pagrindu vėlesniais metais skiriamai paramai konkrečiam ūkiui apskaičiuoti. Taigi, nepaprastai svarbu, kad tiesioginėms išmokoms skirtos lėšos būtų maksimaliai panaudojamos ir paramą gautų kuo daugiau žemdirbių.
Tam, kad mūsų šalies žemdirbiai galėtų vienodai konkuruoti su kitomis naujomis šalimis narėmis, nutarta, jog 2004 m. žemės ūkio veiklos subjektams skiriamos lėšos tiesioginėms išmokoms sudarys 55 proc. Europos Sąjungos tiesioginių išmokų dydžio. Visos Lietuvos kaimyninės šalys, taip pat ir kitos būsimos Europos Sąjungos šalys narės, numato skirti žemdirbiams ne mažesnes nei 55 proc. Europos Sąjungos rėmimo lygio tiesiogines išmokas.
Remiantis Europos tarybos reglamentais ir Lietuvos stojimo į Europos Sąjungą sutarties 6 skyriaus „Žemės ūkis” nuostatomis, bendroji tiesioginių išmokų suma susidėtų iš dviejų pagrindinių dalių: vienkartinės išmokos už žemės ūkio naudmenų plotą (tai sudarytų 25 proc. Europos Sąjungos tiesioginių išmokų dydžio ir būtų mokama iš Europos Sąjungos lėšų) ir papildomų nacionalinių tiesioginių išmokų bei tiesioginių išmokų priemokų (tai sudarytų iki 30 proc. Europos Sąjungos išmokų dydžio ir būtų mokama iš Europos Sąjungos bei valstybės biudžeto lėšų).
Vienkartinė išmoka už žemės ūkio naudmenų plotą bus mokama visiems registruotiems Žemės ūkio ir kaimo verslo registre ir paraiškas pateikusiems žemės ūkio veiklos subjektams, turintiems ne mažiau kaip 1 ha geros agrarinės būklės žemės ūkio naudmenų ir besilaikantiems aplinkos apsaugos reikalavimų. Tuo tarpu papildomos nacionalinės tiesioginės išmokos bei tiesioginių išmokų priemokos būtų skiriamos tik tiems žemės ūkio sektoriams, kuriems tiesioginė parama skiriama ir dabartinėse Europos Sąjungos šalyse.
Vienkartinės išmokos (25 proc.) už žemės ūkio naudmenų plotą skyrimo tvarka bus nustatyta Europos Sąjungos Komisijos reglamentu, o papildomų nacionalinių tiesioginių išmokų ir tiesioginių išmokų priemokų skyrimo žemės ūkio veiklos subjektams tvarką, suderinusi su Europos Sąjungos Komisija, turės nustatyti kiekviena iš būsimųjų Europos Sąjungos šalių narių.

2003-12-03