Geležinkelių jungties „Rail Baltica“ plėtra
Projektu įgyvendinamas Aštuonioliktosios Vyriausybės programos V prioritetas „Aukštos pridėtinės vertės ekonomika“ ir XI prioritetas „Stipri ir saugi Lietuva“.
„Rail Baltica“ geležinkelis yra Europos Sąjungos tarptautinio transporto koridoriaus „Šiaurės jūra–Baltijos jūra“ trūkstama jungtis, kuri yra sudėtinė transeuropinio transporto tinklo dalis. Europos Sąjungos teisės aktai nustato, kad pagrindinio transeuropinio transporto tinklo projektai turi būti įgyvendinti iki 2030 m., o visas transeuropinio transporto tinklas sukurtas iki 2050 m.
Projekto tikslas – įgyvendinti I-ąjį geležinkelių jungties „Rail Baltica“ etapą nutiesti europinio standarto geležinkelį prioritetą teikiant pagrindinės geležinkelio linijos nuo Talino (per Pernu, Rygą, Panevėžį, Kauną) iki Varšuvos įrengimui ir pradėti šios linijos eksploataciją 2030 metais. Visa apimtimi projektas Lietuvos ir šalių partnerių teritorijose bus įgyvendintas užbaigus II-ąjį įgyvendinimo etapą. Įgyvendinus visą projektą Baltijos šalys bus sujungtos su ES geležinkelio tinklu ir tarpusavyje užtikrinant naujos kokybės keleivių ir krovinių vežimo paslaugas.
Projektą įgyvendina – Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija ir AB „LTG Infra“.
Projekto koordinatorius Baltijos šalyse – bendra trijų Baltijos šalių įmonė „RB Rail AS“.
Įgyvendinimo terminas – 2014-11-27 – 2030-12-31.
Planuojamas biudžetas – 5 646 594 000 Eur.
Šiuo metu 1,6 mlrd. Eur finansavimas užtikrintas šiems darbams (tvarkaraščio elementams):
- teritorijos planavimo dokumentų parengimui (visiems I etapo ruožams);
- žemės paėmimui visuomenės poreikiams (visiems I etapo ruožams);
- I etapo ruožų projektavimui (daliai ruožo Lenkijos ir Lietuvos siena–Kaunas, daliai ruožo Kaunas–Vilnius, visam ruožui Panevėžys–Lietuvos ir Latvijos siena);
- sankasos statybai ir viršutinio kelio dalies konstrukcijos įrengimui ruože Kaunas–Panevėžys.
Projekto statusas – įgyvendinamas.
Planuojami projekto rezultatai:
- Išvystyta 1435 mm vėžės geležinkelio infrastruktūra ruože Jiesios geležinkelio stotis - Lietuvos/Lenkijos valstybių siena (iš viso ~78 km).
- Išplėsta infrastruktūra Kauno geležinkelių mazgo dalyje, papildomai nutiesiant 1435 mm pločio „Rail Baltica“ vėžę (iš viso ~ 21,2 km).
- Baigti projektavimo ir žemės paėmimo visuomenės poreikiams darbai ruože Kaunas – Vilnius (iš viso 94 km).
- Išvystyta 1435 mm vėžės geležinkelio infrastruktūra ruože Kaunas (Palemonas) – Panevėžys (iš viso 114,5 km).
- Išvystyta 1435 mm vėžės geležinkelio infrastruktūra ruože Panevėžys-LT/LV siena (iš viso ~54 km).
- Baigti teritorijų planavimo, projektavimo ir žemės paėmimo visuomenės poreikiams etapai Panevėžio geležinkelio mazge (iš viso 21 km).
- Formalizuotas Rail Baltica infrastruktūros valdymo modelis.
- Modernizuotos signalizacijos ir susijusios sistemos ruože Kaunas – valstybės siena su Lenkija.
Išsamesnė informacija – https://www.rail-baltica.lt/.