Techninės paramos priemonės (TSI) koordinavimas Lietuvoje
Techninės paramos priemonė (angl. Technical Support Instrument, TSI), nustatoma Europos Sąjungos 2021-2027 m. reglamentu (ES) 2021/240, yra 2017-2020 m. Struktūrinių reformų rėmimo programos (angl. Structural Reform Support Programme, SRSP) tęsinys.
TSI išskirtinumas – teikiama parama yra ekspertinė, o ne finansinė, orientuota į konkrečius ES valstybių narių poreikius ir vykdomas reformas. Skirtingai nei daugelis kitų ES programų, TSI nereikalauja finansinio prisidėjimo. Tačiau, norint sėkmingai įgyvendinti projektus ir bendradarbiauti su ekspertais, dalyvaujant TSI projektuose būtina skirti žmogiškuosius bei kitus organizacinius išteklius.
TSI ekspertinė parama skirta:
- skatinti Sąjungos ekonominę, socialinę ir teritorinę sanglaudą remiant valstybių narių pastangas rengti, plėtoti ir įgyvendinti reformas;
- padėti ES valstybėms narėms parengti, įgyvendinti, koreguoti ir peržiūrėti ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planus pagal Reglamentą (ES) 2021/241 (angl. Recovery and Resilience Facility, RRF).
Už TSI programos valdymą atsakingas Europos Komisijos (EK) Struktūrinių reformų rėmimo generalinis direktoratas (angl. Directorate-General for Structural Reform Support, DG REFORM), kuris koordinuoja ir administruoja techninės paramos teikimą visoms ES valstybėms narėms.
Išsamią informaciją apie TSI rasite EK puslapyje: Technical Support Instrument (TSI) (europa.eu).
Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija (LRVK) atlieka TSI nacionalinio koordinatoriaus funkcijas ir yra atsakinga už šiuos veiksmus:
- organizuoja TSI paraiškų teikimą Lietuvoje, vertina, teikia pastabas, suteikia paraiškoms prioritetus ir tvirtina jų pateikimą DG REFORM;
- tarpininkauja su DG REFORM sprendžiant Lietuvos TSI pareiškėjų ir projektų vykdytojų klausimus;
- stebi TSI vykdomų projektų įgyvendinimo eigą ir kaupia informaciją apie įgyvendintus projektus;
- bendradarbiauja su DG REFORM TSI priemonės įgyvendinimo klausimais.
Lietuva aktyviai naudojasi TSI teikiama ekspertine parama nuo 2017 m. Per šį laikotarpį EK patvirtino 90 Lietuvos institucijų pateiktų TSI projektų, iš kurių 61 jau sėkmingai įgyvendintas. Kasmet Lietuvai EK patvirtintų TSI projektų bendra vertė siekia nuo 3 iki 4,5 mln. Eur.
TSI projektai prisideda prie XVIII-osios Vyriausybės strateginės darbotvarkės horizontaliųjų tikslų, reformų ir konkrečių strateginių darbų, tokių kaip:
- žaliasis kursas,
- skaitmeninė transformacija,
- regionų plėtra,
- valstybės tarnybos pertvarka,
- inovacijų reforma,
- švietimo reforma,
- ilgalaikės priežiūros paslaugų teikimo reforma,
- tvarus valdžios sektoriaus finansų planavimas, orientuotas į strateginius tikslus,
- įrodymais grįstas valdymas,
- strateginių geležinkelio ir kelių transporto jungčių plėtra.
Daugiau informacijos apie TSI įgyvendinimą Lietuvoje galite rasti DG REFORM puslapyje: Lithuania - Country Factsheets.
2024 m. gegužės mėn. 22 d. įvyko nuotolinis informacinis susitikimas, skirtas potencialiems pareiškėjams. Jo metu pristatytas paraiškų teikimo procesas ir kvietimas pateikti idėjas LRVK dėl 2025 m. TSI projektų. Daugiau informacijos: LRVK informacinio renginio prezentacija.
2024 m. birželio mėn. 12 d. Lietuvoje lankėsi DG REFORM atstovai, kurie pateikė išsamias rekomendacijas dėl paraiškų pildymo. Suteikta galimybė aptarti idėjas individualių susitikimų su EK atstovais metu. Daugiau informacijos: Lietuva sėkmingai naudojasi ES technine parama reformų įgyvendinimui ir yra pasirengusi dalintis gerąja patirtimi - LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ (lrv.lt).
DG REFORM atstovų prezentacijos:
- DG REFORM Paramos šalių narių reformoms direktorato vadovės Nathalie Berger prezentacija;
- DG REFORM rekomendacijos, kaip pildyti paraišką.
2024 metais gautos 46 idėjos galimiems TSI 2025 m. projektams iš 34 skirtingų Lietuvos institucijų, dėl kurių pateikti pastebėjimai ir rekomendacijos.
2024 m. spalio 31 d. Lietuvos institucijos Europos Komisijai pateikė 21 projekto paraišką, iš kurių 12 yra daugiašaliai projektai. LRVK patvirtino pateiktas paraiškas ir suskirstė jas į tris prioritetines grupes. Prioritetai suteikti atsižvelgiant į projekto tikslo atitikimą Lietuvos Vyriausybės ir ES politikos prioritetinėms kryptims, strateginę projekto svarbą, problemos mastą, TSI priemonės tikslingumą iškeltai problemai spręsti ir paraiškos kokybę.
Lietuvos institucijų paraiškos, teiktos 2025 m. TSI:
Projekto pavadinimas | Institucija |
I PRIORITETINĖ GRUPĖ | |
General Purpose Artificial Intelligence (GPAI) Supervision | Ryšių reguliavimo tarnyba |
Enhancing customs controls to prevent circumvention of international sanctions | Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos |
Enhancing Statistical and State Data Governance Processes with AI in the Baltic Countries | Valstybės duomenų agentūra |
Advancing Lithuania’s Spending Review: Refining Methods and Boosting Competencies | Finansų ministerija |
Assessment of sustainability of new municipal public services and alternative delivery modes, infrastructure endowment and needs | Centrinė projektų valdymo agentūra |
Capacity enhancement in the field of innovative public procurement in the Baltic region and developing a template for model terms of reference for innovation partnerships. | CPO LT, Ekonomikos ir inovacijų ministerija, Viešųjų pirkimų tarnyba |
Adjusting victim support system to the international standards | Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
Exchange of Good Practices Related to the Schengen Acquis | Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos |
Developing a practical working model for a personalised medicine ecosystem | Sveikatos apsaugos ministerija |
EU Supervisory Digital Finance Academy | Lietuvos bankas |
II PRIORITETINĖ GRUPĖ | |
Scaling up Transition Finance for a Sustainable and Competitive Economy | ILTE Žaliųjų finansų institutas |
Development of the regulatory oversight and sustainability reporting assurance system and best practices for sustainability data availability in Lithuania | ILTE Žaliųjų finansų institutas, Lietuvos auditorių rūmai, Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Finansų ministerijos |
Identification of Aggressive Tax Planning Schemes | Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos |
GUIDE-ACADEMY: Pilots for Ethical AI Use | Akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnyba |
Energy Systems Fitness Index for Green and Digital Transition | Energetikos ministerija |
Creation of New Generation Programme in Purpose to Increase Desistance of Sex-offenders | Lietuvos kalėjimų tarnyba |
III PRIORITETINĖ GRUPĖ | |
Supporting Digital Transformation in Competition Law Enforcement | Konkurencijos taryba |
Enhancing capabilities of a National Resolution Authority to carry out Valuation in a resolution situation | Lietuvos bankas |
Credit rating advisory technical support for ILTE | UAB ILTE |
Promoting green and deep tech start-ups and scale-ups in Lithuania | Ekonomikos ir inovacijų ministerija |
Automation of routine tasks in judicial proceedings | Nacionalinė teismų administracija |
Detalų Lietuvos institucijų paraiškų, teiktų TSI 2025 metams, sąrašą su projektų tikslais galite rasti čia.
Daugiau informacijos apie TSI 2025 m. kvietimą rasite DG REFORM tinklapyje: Technical Support Instrument 2025 call - European Commission.
Labai mažų įmonių ir savarankiškai dirbančių asmenų mokesčių ir reguliavimo vertinimas siekiant pašalinti augimo kliūtis:
- Mokesčių optimizavimo ir įmonių „sangrūdų“ masto ir poveikio mikrosimuliacinė analizė. Ataskaita ir rekomendacijos
- Report Assessing the Impacts of Tax Optimization and Bunching in MEs and Self-employed and Legal Entities Responses to Size-based Tax Rates in Lithuania (Legal Entities)
- Report Assessing the Impacts of Tax Optimization and Bunching in MEs and Self-employed and Legal Entities Responses to Size-based Tax Rates in Lithuania (PIT)
Įrodymais grįstos politikos formavimas ir politikos vertinimas Vyriausybės centre:
- EBPO ekspertų atliktos diagnostinės studijos „Įrodymų pasitelkimas Lietuvos Vyriausybėje“ rezultatai ir įžvalgos
- Galutinė ataskaita
- Ataskaitos santrauka lietuvių kalba
- Ataskaitos santrauka anglų kalba
- Rekomendacijų įgyvendinimo gairės: Povilas Lastauskas, Ramūnas Vilpišauskas, Eglė Rimkutė, Giedrius Kadziauskas
Parama kelių savivaldybių / bendrų viešųjų paslaugų teikimo teisinės ir institucinės bazės parengimui ir metodo išbandymui Tauragė+ funkcinėje zonoje:
TSI priemonės įgyvendinimą Lietuvoje kuruoja Ministro Pirmininko patarėjas Darius Žeruolis, koordinuoja Valdysenos departamento Projektų valdymo skyrius.
Kontaktai pasiteiravimui: projektų vadovė Vykinta Parčiauskaitė, el. p. [email protected], tel.+37066842682.